Wymiana sterownika silnika
Dawniej w razie awarii pojazdu lokalizacja usterki nie byłą łatwa, często trzeba było rozebrać na części pewne elementy silnika, aby sprawdzić która z nich uległa awarii.
Nie można było także łatwo zlokalizować różnych mniejszych problemów które w przyszłości mogły doprowadzić do poważniejszej usterki. Mogło być to przykładowo zużycie pewnych kluczowych elementów, które przykładowo powodowały spadek ciśnienia, czy też niewłaściwe spalanie mieszanki. Współczesne samochody posiadają wiele różnych czujników, które pozwalają bardzo szybko lokalizować usterki i reagować na zmiany.
Komputer silnika
Komputer może także dostosowywać także niektóre części do pewnych zmian, przykładowo mogą być to przepustnice, które z czasem mogą się zużywać wówczas rolą komputera będzie dobranie innego zakresu ich otwierania. Komputer może dostarczyć nam różne informacje na temat usterek i nieprawidłowości. Może pokazać je na desce rozdzielczej, lub też będzie można je odczytać po podłączeniu zewnętrznego komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem. Niezależnie od różnic między różnymi modelami samochodów i różnymi sterownikami, dane wejściowe w każdym systemie pozostają prawie zawsze takie same. Komputer ma za zadanie dostarczać paliwo i regulować emisje, ale nadzoruje wiele innych procesów zachodzących w aucie. Komputer silnika zwykle monitoruje i reguluje czujnik położenia przepustnicy, który informuje silnik, ile powietrza i paliwa należy wymieszać, aby wytworzyć moc. Monitoruje czujnik temperatury płynu chłodzącego, który informuje gdy silnik się przegrzewa, wówczas ostrzega kierowcę za pomocą lampki tablicy rozdzielczej. Pełni także funkcję regulatora napięcia, który śledzi i reguluje ilość mocy przesyłanej w samochodzie. Innym zadaniem jest kontrola wtryskiwaczy paliwa, które dostarczają paliwo dokładnie w odpowiednim momencie dla optymalnego dostarczenia mocy.
Nadzoruje czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego, które identyfikują cykle silnika, a także czujnik masowego przepływu powietrza i czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym. W systemie znajduje się także czujnik tlenu, który mierzy jakość spalin czy też czujnik zaworu, który pomaga również w kontroli emisji i kontroli zapłonu, który reguluje świece zapłonowe. Wszystkie dane spływają do sterownika silnika w czasie rzeczywistym, zatem jednostka sterująca musi na bieżąco przetwarzać dane i reagować na zmiany. Jednak i sam komputer silnika może ulec uszkodzeniu, wówczas jazda samochodem może być niebezpieczna lub też po prostu niemożliwa, ponieważ komputer nie doprowadzi do zapłonu. Wówczas sterownik silnika musi zostać natychmiast naprawiony, można zakupić nowy moduł lub też spróbować naprawić zepsuty. Jest to dość skomplikowane urządzenie elektroniczne, które nadzorowane jest przez specjalistyczne oprogramowanie. Zatem naprawa nie zawsze będzie łatwa, trzeba bowiem zadbać o elementy elektroniczne, ale także wgrać nowe oprogramowanie i skalibrować odpowiednio cały system. Jednak może to zrobić tylko odpowiedni serwis, który posiada kwalifikacje.