Czym się różni standardowa klimatyzacja od sterowanej elektronicznie?
Zwykły system nadmuchu i ogrzewania przedziału pasażerskiego ma przycisk A/C i dwie kontrolki.
Jeden pokazuje poziomy prędkości wentylatora, a drugi pokazuje niebiesko-czerwoną skalę oznaczającą zimne lub gorące powietrze. Temperaturę klimatyzacji i ogrzewania ustawia się na wyczucie. System automatyczny klimatyzacji posiada płynną regulację temperatury za pomocą panelu sterowania. Elektronika tworzy mikroklimat wewnątrz auta, niezależnie od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz. Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ jednostka utrzymuje taką temperaturę, jaką ustawimy.
Efektywne kontrolowanie temperatury w kabinie samochodu
Standardowy układ klimatyzacji albo ogrzewa kabinę ze względu na temperaturę w układzie chłodzenia silnika, albo dostarcza powietrze z ulicy. Klimatyzator jest w stanie schłodzić ten przepływ w zależności od położenia regulatora. W przypadku instalacji automatycznej wystarczy ją włączyć i wybrać żądaną temperaturę. Dzięki czujnikom elektronika sama określa, co jest potrzebne do utrzymania mikroklimatu, czy trzeba włączyć klimatyzator lub otworzyć przesłonę nagrzewnicy.
Jednostka sterowania klimatyzacją nie tylko chłodzi lub ogrzewa powietrze, ale także usuwa z niego nadmiar wilgoci. Ta funkcja jest szczególnie przydatna, gdy na zewnątrz pada deszcz. Zapobiega również parowaniu szyb. Samochód wyposażony w automatycznym sterowaniem temperatury kosztuje więcej, niż ze standardową klimatyzacją. Powodem tego jest obecność dodatkowych czujników i złożonej elektronicznej jednostki sterującej.
Również wymiana komponentów w takim samochodzie może być kosztowna. Nowy panel sterujący będzie dość drogi, ale na stronie znajdziemy modele używane w znacznie niższej cenie. Produkt wybieramy zgodnie z marką posiadanego samochodu. Jednostki sterujące mogą mieć dwa regulatory temperatury po obu stronach deski rozdzielczej, dzięki czemu lewa i prawa strona samochodu mogą mieć różne ustawienia temperatury. Znajdziemy również inne panele sterowania, które pozwalają podzielić kabinę na trzy lub cztery strefy, gdzie możemy indywidualnie ustawiać temperaturę dla kierowcy i pasażerów.